BrixHauz: START-UP MĚSÍCE: VYKRAJOVÁTKA NA PŘÁNÍ

neděle 4. března 2018

START-UP MĚSÍCE: VYKRAJOVÁTKA NA PŘÁNÍ


Já jsem člověk, který by sladké mohl jíst 24/7, a proto když jsem dostala příležitost představit projekt týkající se pečení, byla jsem štěstím bez sebe :D. Vzpomínáte si na naši podporu českých start-upů? Jeden start-up jste už sice u mě mohli vidět vloni, ale raději vám připomenu, oč tu vlastně běží. V Elite Bloggers podporujeme české start-upy, kdy každý měsíc jedna z blogerek představí zajímavý projekt a na mě tentokrát padlo štěstí právě s Vykrajovátky na přání :). Pokud jste na tom se sladkým podobně jako já, přečtěte si Petry příběh :). A kdo ví, třeba se právě ty staneš jejím novým zákazníkem :).

Teď už bych vás ale chtěla seznámit s milou Petrou, zakladatelkou projektu Vykrajovátka na přání, která mi před pár dny odvyprávěla svůj příběh :).

Co tě vedlo k myšlence začít se svým vlastním projektem?
Vždycky jsem snila o vlastním podnikání, mít kontrolu nad svým časem, realizovat své nápady a myšlenky. Už dříve jsem měla různé nápady, ale nikdy jsem neměla dostatek odvahy se do podnikání pustit a taky se vždy našel nějaký ten důvod, proč zrovna teď to nejde. Zní to možná zvláštně, ale s blížící se oslavou třicátých narozenin, jsem si začala uvědomovat, že není důvod s podnikáním otálet. A když přišel nápad vyrábět vykrajovátka na přání, pustila jsem se do toho.

Jak bys svůj projekt popsala?
Vyrábíme vykrajovátka na přání. Celý projekt je založen na spolupráci se zákazníky, vlastně je založen na jejich kreativitě a originalitě, kterou chtějí sami do pečení vnést. Zákazníci nám pošlou své návrhy – ať už originální tvary, vykrajovátka s textem, obrázkem či logem firmy, a my pak na základě jejich představ a požadavků vykrajovátko vyrobíme. Je skvělé, že můžeme měnit nápady našich zákazníků v realitu. Společně tak vnášíme kouzlo do pečení. K vykrajovátkům jako doplňkovou službu rozjíždím Sušenkárnu. Pokud si zákazníci sami netroufají na pečení nebo nemají dostatek času, tak právě pro ně je Sušenkárna určena. Testuji různé chutě a receptury, aby sušenky byly chuťově neodolatelné, ale zároveň, aby obtisknutý tvar, text či logo bylo krásně vidět. 

Využití vykrajovátek je však širší. Dají se použít nejen na pečení, ale i pro kreativní tvoření. A to třeba jako raznice při výrobě mýdla nebo při tvorbě různých keramických výrobků. Samozřejmě meze v kreativitě se nekladou. 




Kdybys měla svůj projekt představit čtenářkám 5 slovy, jaká slova by to byla?
Hravý, kreativní, originální, sladký, plnící přání.

Jaké byly Tvoje začátky? 
S vykrajovátky jsem začala v červnu loňského roku, takže pořád sbírám zkušenosti a učím se. Snažím se zdokonalit celý proces od výroby vykrajovátka až po komunikaci se zákazníky či přicházet s novými nápady, jak vykrajovátka využít. Podařilo se mi udělat už několik chyb, ale beru to tak, že učený z nebe nespadl. Ale snažím se chyby neopakovat, a hlavně se z nich poučit. Třeba, nikdy jsem neposílala dobírku. Podívala jsem se tedy na ceník, vše jsem si zkalkulovala a nastavila cenu. Nicméně asi po čtyřech odeslaných zásilkách jsem si uvědomila, že platím nějak moc peněz za poštovné. Nakonec jsem přišla na to, že jsem do výsledné ceny nezapočítala cenu za složenku, která byla v ceníku uvedená pod čarou. Takže jsem vlastně první zásilky poslané dobírkou doplácela ze svého. Někomu se to bude zdát jako banální chyba, ale pro mě to bylo hodně zásadní. Uvědomila jsem si, že musím být více pozorná a více se na vše soustředit. A takových podobných okamžiků jsem už měla více.



Co jsi dělal/a než jsi začala se svým projektem? (zaměstnání, škola)
Stále pracuji, vykrajovátka nejsou ještě ve fázi, že bych se jim mohla věnovat na plno. Je náročné skloubit práci, osobní život a vykrajovátka dohromady. Naštěstí jsem vždy dělala více projektů najednou, takže mi to v tuto chvíli nevadí. A hlavně, vykrajovátka mě nesmírně baví, naplňují a posouvají dál.

Je náročné odstartovat vlastní projekt? Co všechno si pro to musela udělat?
Je to náročné, pro mě asi nejnáročnější bylo samotné rozhodnutí. Pak už člověk do toho naskočí a jede. Moc mi pomáhají naši zákazníci, kteří si nejen vykrajovátka pochvalují, ale objednávají si další. Říkám si, že kdyby naše vykrajovátka byla špatná, tak už si další neobjednají. S úplnými začátky mi pomohl přítel, je hodně zaneprázdněný, takže jeden z mých nejtěžších úkolů bylo najít prostor v jeho harmonogramu, aby mi vše vysvětlil po technické stránce. Věděla jsem, že se musím naučit vše sama, pokud chci nechat vykrajovátka vyrůst. Samozřejmě to nešlo hned na poprvé a zabralo nám to spoustu večerů a víkendů. A ještě asi zabere :)

Kromě těch základních věcí jako založit si živnost, začít dávat o sobě vědět zákazníkům, jsem se musela naučit vnímat vykrajovátka nejen z té kreativní stránky, ale hlavně z té technické. Také samotné plánování je pro mě výzva, ať už samotné výroby, tak i sezónních kolekcí pro inspiraci. Jsem spíše typ člověka, který dělá vše na poslední chvíli, ale u tohoto typu podnikání to zkrátka nejde – stroje neurychlíte, sezónu neposunete. Potýkala jsem se také s legislativou. Pro výrobu vykrajovátek mi nestačí pouze používat materiál, který je certifikovaný pro styk s potravinami, ale musím mít i svůj vlastní certifikát, což není levná a jednoduchá záležitost. Během prvních měsíců jsem přišla na to, že je také důležité si nastavit své hodnoty. Uvědomila jsem si, že chci zákaznice, které ocení moji práci, můj čas, a které ocení to, že vyzkouším funkčnost každého vykrajovátka, než ho pošlu do světa. Myslím si, že je velmi důležité si nastavit své hodnoty a za nimi si jít, jestli jsou správné nebo ne, ukáže čas. 



Jaký moment v tvorbě Tvého projektu byl pro Tebe ten zlomový?
S myšlenkou vyrábět vykrajovátka jsem si hrála asi měsíc, ale zlom nastala tehdy, kdy jedna paní ve Facebookové skupině zaměřené na kreativní tvoření hledala někoho, kdo ji vyrobí vykrajovátka podle jejich představ. Dohodly jsme se a ona se stala naší první zákaznicí. Přesně to byl pro mě zlomový bod. Asi jí budu ještě hodně dlouho vděčná. Ať už to dopadne s vykrajovátky jakkoliv (a já věřím, že jedině dobře), tak jsem ráda, že jsem se do toho pustila.


Odrazovala Tě od projektu rodina nebo přátelé, nebo jsi měla plnou podporu pochopení?
Mám kolem sebe skvělé lidi. Přítel, rodina i kamarádi mě podporují a já si toho nesmírně moc vážím. Nesmím zapomenout i na naše zákazníky, každá fotka, kterou mi s jejich upečenými výtvory pošlou, mi vykouzlí úsměv na rtech. Vše musím zvládnout sama, ale slova podpory a pochvaly dodávají potřebnou energii a motivaci. Nemůžu říct, že je pokaždé vše růžové…ale právě podpora všech okolo, mě žene neustále dopředu, nejen že věřím já ve vykrajovátka, ale i oni věří v nás! Což se mi i potvrdilo při spuštění kampaně na portálu HitHit, kterou jsem zrealizovala, abych získala finanční prostředky na certifikaci. Bez rodiny, přátel, fanoušků a zákazníků bychom to nezvládli.

Je to poprvé, co začínáš s něčím vlastním?
Ano, pár nápadů jsem měla už dříve, ale zatím jsem žádný nezrealizovala. 



V čem vidíš svůj projekt jiný, originální?
Vykrajovátka jsou originální sami o sobě, protože většina z nich je vyráběna na základě návrhů od našich zákazníků. Oproti klasickým vykrajovátkům lze naše vykrajovátka vytvořit ze dvou částí, tedy jedna slouží jako vykrajovátko a druhá jako tiskátko obrázků, firemních log či textu.

Proč by si lidé měli koupit produkty vyrobené Tebou?
Vždy se snažíme vykrajovátka vyladit do posledního detailu. Při výrobě se zaměřujeme na jednotlivé detaily návrhu, ale zároveň klademe velký důraz na praktičnost a funkčnost vykrajovátek. Jednou z předností většiny našich vykrajovátek je, že jsou vyrobeny ze dvou částí, skvěle se tedy s nimi pracuje. A také nevytváří při pečení „fousance“ jako běžná plastová vykrajovátka.



Jaká je cílová skupina Tvého projektu?
Naší cílovou skupinou jsou především ženy, které chtějí vnést kouzlo a originalitu do pečení. Momentálně asi nejvíce vyrábíme vykrajovátka se jmény, daty a iniciály pro budoucí nevěsty. Přibývají nám ale také objednávky od firem a organizací, pro které vyrábíme vykrajovátka s jejich logy.

Kde bys svůj projekt ráda viděla za rok a kde třeba za 5 let?
Do konce roku bych chtěla posílit propagaci a zvýšit počet objednávek. Také bych chtěla plně rozjet sušenkárnu. A do pěti let mít vlastní prostory, které by sloužily pro pečení sušenek, ale také jako zázemí pro výrobu vykrajovátek.

Jak pracuješ na propagaci svého projektu? Máš např. Facebook a Instagram?
Právě propagaci chci v následujících měsících posílit. Mám Facebookovou stránku, kde naši fanoušci mohou najít jak novinky, tak i inspiraci pro své návrhy. Ráda bych také vylepšila naše webové stránky, především se chci zaměřit na fotografie produktů. Určitě chci také pokračovat v účasti na různých akcích, kde kromě vykrajovátek budu představovat i sušenky. Instagram v tuto chvíli nemám, ale určitě ho do budoucna plánuji.

Možná někdo z našich čtenářek přemýšlí také o rozjezdu svého vlastního projektu. Je nějaká důležitá rada, kterou bys jim chtěla předat?
Nebojte se a pusťte se do toho!



Je vidět, že Petra svůj projekt dělá s láskou a já za sebe rozhodně mohu říct, že jsem pomocí vykrajovátek dodala svému pečení kouzlo, originalitu a také trochu sebe :). Sušenky se navíc prý moc povedly, říká přítel :). Na závěr přeji Petře, ať se jí daří a aby vykrajovátka měla spoustu zákazníků!

S láskou BrixHauz

3 komentáře: