BrixHauz: HOW THIS BOOK CHANGE MY LIFE.

neděle 12. července 2015

HOW THIS BOOK CHANGE MY LIFE.

Jak jsem vám tady slíbila, že vám ke knize Život bez pšenice někdy povím víc. své sliby plním, takže jdu na to! Už ze samotného názvu je vám asi zřejmé, že řeč bude o pšenici. A ne jen o pšenici jako takové, ale o celém celičkém lepku. Doktor William Davis, autor knihy, ve své knize nazývá cokoliv z lepku pšenicí. Takže aby bylo jasno, když budu mluvit o pšenici, myslím tím úplně celé široké spektrum potravin obsahující lepek. Celá kniha je tedy o pšenici. Ano. O hrůzostrašné pšenici, která rujnuje svět. V knize ale také najdeme skutečné životní příběhy lidí, kteří podle plánu doktora Davise vysadili z jídelníčku pšenici a po pár týdnech na vlastní kůži zažili neskutečné pozitivní změny.

Kniha je rozdělena do tří částí. V té první – Pšenice: Nezdravá celozrnná obilnina, jsme seznámeni s moderní pšenicí a následně i s její hlubokou historií, kdy autor uvádí, že dnes už to není ta vydatná základní potravina, kterou naši předci pěstovali pro svůj chléb, ale jakýsi uměle vytvořený kšunt. Doktor WD velmi podrobně popisuje sáhodlouhý vývoj pšenice. Pšenice předtím, než se jí zmocnila genetika. Rozpitvává pšenici do úplného nitra. To vám ale asi teď nebudu popisovat, jak se pšenice postupem času měnila z dobrého zrna na špatné zrno.  Co mě ale hned v úvodu knihy opravdu pobavilo, je Davisův často používaný termín “pšeničné břicho“. No asi víte o čem mluvím. Vypouklé, převislé a nepříjemně těžké pšeničné břicho, které je tvořeno útrobním tukem.

Část druhá – Pšenice a její destruktivní vliv na zdraví od hlavy až k patě. Tak tohle je zajímavé. Závislost, absťák, mámení, halucinace – takto popisuje potravinu, kterou si všichni nosíme v tašce na svačiny. V této kapitole WD vysvětluje, proč má pšenice prazvláštní účinky na mozek, které se dají přirovnat k opiátům. Je to opravdu až k nevíře! Po přečtení vám to však všechno začne dávat smysl, tak jako mně. Dále se zabývá spojitostí mezi pšenicí a obezitou. Vlastnostmi útrobního tuku, který se vybarvuje jako vaše pneumatika kolem pasu. Věděli jste, že tato obilnina zvedá krevní cukr ještě drastičtěji než běžný stolní cukr a vyvolává závislost? Přiznám se, že tohle byla pro mě tedy novinka. To je jako vážně “zdravá“ celozrnná kaiserka horší než obyčejná sacharóza? Ajajaj, tak to už stojí za pováženou, nemyslíte?! WD poměrně velkou část věnuje také nemocem, které způsobuje právě pšenice. Od cukrovky přes srdeční choroby až po imunologické a neurologické poruchy, jako je celiakie, revmatická artritida a demence. A postupně se dostává k závěru, že pšenka má negativní účinky na celé naše tělo i mysl.

Část třetí – Rozlučte se s pšenicí. Konečně! Blížíme se k jádru věci. V poslední kapitole autor předkládá přesvědčivé argumenty pro úplné odstranění pšeničných výrobků z našeho jídelníčku spolu s doporučením, jak si tento přechod usnadnit a nikam nesklouznout. Bojíte se, že nebudete mít co jíst? Že budete trpět hladem? Tato kapitola vám ukáže, že to opravdu jde. Sice ne vždy třeba úplně snadno, ale jde! Autor nás nabádá, abychom zapomněli na všechno, co jsme se kdy dozvěděli o “zdravých celozrnných obilninách“, protože jejich potřeba je holá fikce. Poslední část je věnována, jak se s celou věcí správně vypořádat. Také je zde uveden seznam vhodných i nevhodných potravin, co jíst po vyřazení pšenice a mimo jiné závěr knihy obsahuje i recepty na celý bezpšeničný týden.


Na závěr bych vám ještě chtěla v kostce říct takové mé souhrnné poznatky ke knize. Celou knihou vás autor sympaticky doprovází a vše je opravdu do posledního puntíku vysvětleno. Kdybych vám měla popsat všechny mé pocity, které ve mně knížka zanechala, tento článek by byl asi tak na 10 stran. S čistým svědomím vám všem mohu knihu doporučit. Jsem si však velmi dobře vědoma, tak jako autor knihy, že pšenice dominuje v dnešní stravě natolik, že se zdá být pro náš život naprosto nepostradatelná. Jaká by to byla míchaná vajíčka bez toastu, salát bez pečiva, pivo bez preclíků nebo káva bez dortu? Ruku na srdce, kdo z vás by se dobrovolně zcela vzdal pšenice? Samozřejmě ani já bych to úplně s přehledem nezvládla a hlavně ani nechci. Protože představa, že bych si nemohla dát na rodinné oslavě dort nebo na dovolené v Itálii těstoviny, mě teda neláká! Žijeme přeci jenom jednou, né? Avšak musím říct, že mě kniha opravdu velmi silně ovlivnila a rozhodně jsem o neskutečné množství informací chytřejší. Uvědomila jsem si, že asi není úplně v pořádku cpát do sebe pšenici při každé příležitosti. Není dobré, aby pšenice byla součástí snídaně, obědu, svačiny i večeře. Můj názor se tedy na ubohou pšenici radikálně změnil a já tuto škodlivou potravinu už ve svém jídelníčku nechci! Sama za sebe jsem došla k závěru, že pšenici omezit jak nejvíce je to možné a dát si ji jen ve výjimečných situacích o kterých jsem mluvila výše. Chcete být normální, štíhlí a zdraví? Začněte třeba tím, že si přečtete knížku Život bez pšenice a docela dost možná, vás mile překvapí.

Knížku si můžete koupit třeba tady na stránkách www.martinus.cz :). Tak s chutí na bezpšeničný život!

S láskou Brixhauz

4 komentáře:

  1. Takových knížek teď docela přibývá a to je dobře!:)
    One blondie life

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak tak :), chystám se na nějakou další knížku tohoto typu.

      Vymazat
  2. V poslesni dobe nevim, cemu verit. Psenice opravdu neni zdrava, ale mylsim, ze nic se nema prehanet. Jeden doktor tvrdi toto a dalsi, ze bezlepkova dieta neni dobra pro lidi co nemaji celiaklii. Uplne souhlasim s tvym komentarem nakonci. Sama pecivo a potraviny s lepkem omezuji, ale ne uplne extremne.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak, líp bych to neřekla! :)

      Vymazat